Specialforretningerne findes stadig

Selvom der ikke længere ligger en slagter og et mejeri på hver gade og måske endda nogle steder flere, så er der stadig mange specialforretninger. Ikke kun slagtere og mejerier, men forretninger, der har et speciale af en eller anden art.

Her forventer kunderne en helt anden kvalitet end den, der fås i et supermarked. Det skal være mere luksuriøst end det, der hører sig hverdagen til, og her er kunderne villige til at betale det, som det koster.

Men en specialforretning behøver ikke alene være fødevarer. Det kan være blomsterforretninger, tehuse, boghandlere, helsekostforretninger og rigtig meget andet.

Det, der kendetegner dem, er, at de henvender sig til en meget specifik kundekreds. Du går kun i en boghandel, hvis du gerne vil købe en bog. Deres markedsføring bliver derfor meget mere specifik end andre, for det gælder om at ramme lige den kreds, der har en interesse.

Det betyder, at en forretning kan blive for speciel. Måske fordi der rent lokalt ikke er kunder til lige denne type af forretning, eller fordi det er en meget smal kundekreds på landsplan, og der derfor ikke er salg nok i varerne.